Google Website Translator Gadget

onsdag 4. januar 2012

Verdens beste börek

Jeg har herved kåret Yilmaz til uavhengig verdensmester i börek-laging! Det var helt fantastisk!! Og jeg som trodde at Tyrkias beste börek fantes på busstasjonen i Bartin. At jeg kunne ta så feil! Etter 2,5 år lærte jeg i dag at min egen Baby lager de beste börek jeg noensinne har smakt!!! Nam, nam...

Dere kan selv lage börek ved å kjøpe ferdige butterdeigplater i frysedisken på Rema. Det koster 20 kr for en 6-pakning. La de tine i romtemperatur i 20 minutter mens dere lager fyllet dere ønsker. Ha det på butterdeigplatene og brett dem i to. Stek i ovnen i ca 20-22 min på 200 grader. Dere kan om så bare fylle dem med litt fetaost og ferske hakkede spinatblader, eller gjøre det litt mer komplisert ved å steke kjøttdeig, biff-eller kyllingstrimler, tilsette krydder og litt tomatpure, eventuelt løk, paprika og lignende grønnsaker.

Yilmaz stekte en halv biff (kuttet i strimler) sammen med en halv løk og 1/3 paprika, tilsatte litt salt, pepper og pul biber (rød tørket chili). Deretter tilsatte han tomatpure som han blandet med vann, og lot alt småputre i fem minutter. Han fordelte blandingen jevnt på den ene siden av hver (tinte) butterdeigplate før han strødde litt ost oppå fyllet og brettet den andre siden over.

La börekene hvile i minst en halvtime før dere spiser. De skal helst ikke være helt varme. Kan også spises helt avkjølt.

Så sinnsykt godt, og så enkelt! Det skal han definitivt få lage mer av senere i uka, og da skal jeg også legge ut bilde ;)

5 kommentarer:

  1. Mmmm, må absolutt testes ut :D

    SvarSlett
  2. oh my good, jeg elsker börek.. Skulle ønske noen lagde til meg ogsåå, jeg gidder ikke lage selv.. haha:p kanskje jeg gidder en dag:)

    SvarSlett
  3. hei! kan du ikke ta bilde når kjæresten din lager børek, og legge ut steg for steg? Har så lyst å lage det, men jeg er ganske blank på kjøkkenet. så bilde steg for steg hadde vært sååå bra! Da er du kjempesnill :)

    SvarSlett
  4. Hei igjen :) Det kan jeg gjøre. Tenkte å spørre om han kunne lage mer til helga ;) Men jeg vet ikke om det blir den samme som sist eller en annen variant! Böreken man kjøper i f.eks Tyrkia inneholder fetaost og spinat eller kjøttdeig, så den Yilmaz har laget med biffkjøtt er litt annerledes - om du har tenkt å servere den til en tyrker? :)

    SvarSlett
  5. Hehe, det var planen min ja. Da skal jeg følge med fremover. Spennende. Tusen takk! Elsker bloggen din!

    SvarSlett