Google Website Translator Gadget

lørdag 7. januar 2012

Kyllinggryte

Heldige meg fikk jaggu meg servert ferske börek i dag også ;) Baby laget dobbel porsjon, så i løpet av et døgn har vi spist 12 börek! Christine: Börek er kjempeenkelt når man kjøper selve butterdeigsplatene ferdige. Like enkelt som å kjøpe ferdig pizzabunn og ha hjemmelaget fyll på - bare at det selvfølgelig smaker tusen ganger bedre ;)

Jeg laget også vår favorittgryte med kylling i ovn til kvelds. Den er nydelig, og SÅ enkel å lage. Som regel blander jeg krydderet selv, mens jeg andre ganger kjøper ferdigblandet krydder. Begge deler er like gode, men når jeg blander krydderet selv eksperimenterer jeg med forskjellige smaker.

Så latterlig enkelt er det:

4 kyllingfileter
2 dl fløte (jeg bruker matfløte)
3 dl vann
Toro miks for ovnsgratinert kylling/
egenkomponert krydderblanding

Forslag til grønnsaker:

1/2 løk i strimler
1/3 squash i terninger
2 gulrøtter i biter

Sett stekeovnen på 200 grader. Stek gulrøtter i en stekepanne på middels varme ca 10 minutter/til de blir litt møre mens du venter på at ovnen blir varm. Ha løk og squash sammen med gulrøttene, og rør ofte til du ser at løken også begynner å bli myk. Ta stekepannen av platen.

Legg kyllingfiletene ved siden av hverandre i en ildfast form. Snitt dem forsiktig med en kniv, slik at sausen med alt krydderet kan trekke inn i kyllingkjøttet mens det steker. Bland fløten og vannet sammen med krydderblandingen, og hell den over kyllingen.  Ha de lett stekte grønnsakene over kyllingen, og bland den litt inn i sausen. Ha gjerne litt revet ost på toppen dersom du liker det.

Stek på 200 grader i 30 minutter midt i ovnen. Dersom filetene er litt tykke pleier jeg å øke steketiden til 35 minutter.

Server med kokte poteter eller ris.

Dersom du ønsker å bruke ditt eget krydder, så lager du kyllinggryten på akkurat samme måte, men sløyfer Toro-miksen. Tilsett krydderet du ønsker.

Forslag til krydder:

Mango curry-krydder - nydelig! Fås kjøpt på Ica, og sikkert andre steder også. Bland med 1 ts salt, litt nykvernet pepper og 2 ts chilipulver. Dette er vår favoritt.

Andre ingredienser jeg har brukt:

Paprikapulver, sennep, sukker, basilikum, grillkrydder, cayennepepper... Mulighetene er uendelige - Smak deg frem!

Dette er Toro-miksen:

3 kommentarer:

  1. Mmmm! Mattips liker jeg :D Skal jo bli husmor på heltid og er grønn på matlaging :S

    SvarSlett
  2. Jeg ELSKER Börek !!! Men vi har ikke ovn eller noe -_- shit ...

    SvarSlett
  3. Det er såppass enkelt ja, da er det vel nesten ingen unnskyldning for at jeg ikke skal lage det da:p hehe. Idag fikk jeg det på døra av min kjære, da ble jeg overraska:P Det er jo bosnisk börek da, men er nesten samma:)

    SvarSlett