Google Website Translator Gadget

torsdag 12. januar 2012

Ingen jobb å få

Klokka er litt over ni på morgenen. Jeg sto opp sammen med Y når vekkeklokka hans ringte, men slang meg IKKE på sofaen! Mens Y ordnet seg klar til skolen, laget jeg frokost til han :) Stekte kylling-og kalkunpølser med løk, bønner og hakkede tomater med masse chili, pluss litt salt og pepper. Baby ble såå overrasket og glad, og spiste som en helt. ¨This is amazing. You have to make this again!¨ Det føltes godt å glede han, pluss at vi fikk litt ekstra tid sammen, siden han slapp å lage sin egen frokost. Etterpå vasket jeg opp (!!!) og tok noen kopper fra gårsdagen i samme slengen. Jeg har gjort noe i dag, og dagen har såvidt begynt.

Yilmaz var forresten innom hun dama som var så positiv til å gi han jobb. Denne gangen ville hun bare ha han ut fra kontoret, og hun hadde ikke cv-en hans lengre... Hun sa at de ikke hadde behov for vikarer, noe helsesektoren ALLTID har behov for. Spiller ingen rolle hvilken by... Så Y var temmelig nedfor da han kom hjem. Vi prøvde å søke på nettet og tenke ut noen forslag. Så plutselig kom vi på noe, og samtidig som jeg sendte sms for å høre med ei venninne her om nr til typen hennes (som eier den bedriften) sender hun meg melding på Facebook om ikke Y kan ta kontakt og høre om jobb der :P Skjebnen? Han ringte, og han skal komme innom der kl 16 i dag. Vær så snill å krysse fingre og tær for at han får jobb der! Dersom han ikke får seg jobb innen to måneder, må han flytte tilbake til Tyrkia. Pengekassa er tom, og hva gjør man da? Vi trenger dette, for vår felles framtid. Jeg hååååper.

Ellers har jeg undersøkt priser på noen andre treningssentre, og ALLE er billigere enn Friskhuset. Jeg skal kun trene styrke og kondisjon, så trenger ikke store gymsaler med fellestimer, solarium, squashbane o.l. Det er selvfølgelig kjempebra for de som trenger/ønsker det, men foreløpig er ikke det aktuelt for meg. Koster 250 kr UTEN binding på et helt nytt treningssenter, men det er litt langt å gå. Jeg har fått dagens treningsøkt bare ved å gå fram og tilbake dit :P Ligger også et nede i veien, men det koster 700 kr måneden for oss to, og da er det ikke mye å spare.... Får se hva vi bestemmer oss for. Må først og fremst se om han får seg en jobb, fort som svint! Han skal også ta seg en tur innom et sykehjem og høre. Der Må han da få seg noen ekstravakter??!

Helsesektoren ser alltid positivt på mannlige søkere fordi det som regel er veldig godt for arbeidsmiljøet som er veldig kvinnedominert. Så hvorfor gjelder ikke dette Y? Jeg vet at den eneste grunnen til at hverken han eller noen i klassen hans får seg jobb i Narvik, er fordi de ikke er norske. Yilmaz snakker bra norsk nå, og har god forståelse for hva andre sier. Han har til og med lært seg en del nordnorske ord ;) Det er urettferdig at det i 2012 skal være en slik forskjellsbehandling i Norge, men det er helt klart verre her enn i Oslo. Der hadde han neppe hatt store problemer med å finne seg jobb! Han har bachelorgrad i elektronikk, men får seg ikke vaskejobb engang... Ikke så vanskelig å se hvor feilen ligger. I alle fall IKKE hos han.

Skal avslutte før jeg legger ut om alle urettferdighene i verdens mest demokratiske land! Ha en flott dag alle sammen :)

1 kommentar:

  1. Høres utrolig rart ut at han ikke skal få seg jobb i helsesektoren pga at han er utlending. Tom her på lille Setermoen jobber det endel utlendinger i nettopp helsesektoren. Det er jo en sektor som trenger enormt med vikarer! Håper det ordner seg så han slipper å reise tilbake til Tyrkia!

    Og flinke deg som er i gang så tidlig. Små ting er ofte det beste, og det er en bra begynnelse!

    SvarSlett