Google Website Translator Gadget

onsdag 7. mars 2012

Snart...

...kommer Baby hjem fra skolen. Og jeg skal klemme han så hardt og så lenge, og forsøke å få tiden til å stå stille ei stund. Vi trenger sårt å få litt tid sammen. I morgen skal han på skolen og deretter på jobb, så hjem, gjøre lekser og legge seg igjen. På fredagen begynner Vinterfestuka i Narvik, og han skal hjelpe til på en tyrkisk restaurant. Festivalen varer fra 9. til 18.mars, så han kommer til å bli veldig opptatt i tillegg til å skulle ha tid til skole, lekser og ekstravakter på sykehjemmet. Så hvor hører jeg til oppi alt dette? Vel, jeg stiller meg på sidelinjen og venter på bedre tider, for det er ikke sjans i havet at vi kommer til å kunne finne på noe som helst sammen. Men det er selvfølgelig noe vi begge ønsker, at han skal tjene mest mulig penger. Og man kan ikke få i både pose og sekk... Vår tid kommer vel. Bare ikke nå.

I byen blir det masse liv, folk kommer langveis fra og det skal visstnok være veldig god stemning overalt. Men jeg får ikke sett noe av det, siden Yilmaz jobber... Jeg lurte faktisk på å spørre mamma om hun kunne kommet hit en dag. Det skal være massevis av konserter og aktiviteter som jeg ikke interesserer meg for (jazz, fransk musikk o.l, men også noen kjente artister). For dere som ikke vet hva Vinterfestuka i Narvik er:

I over 50 år har innbyggere og tilreisende til Narvik hedret menneskene som bygget Ofotbanen. Men visste du at Vinterfestuka i utgangspunktet var en fransk festival? I etterkrigstiden kom mange franske soldater som var i Narvik tilbake og Vinterfestuka var symbolet på det gode forholdet Narvik hadde til Frankrike.

 Dette varte i to år og i 1958 skapte festivalen sin egen identitet. Rallaren, kokka, slegga, boret, feiselen og arbeidssangene kommer fra historien til Ofotbaneanlegget.

 Under nordlyset, i midnattsolen eller mens vinterstormene raste gikk arbeidet mens de sang : "Mellan höga fjellen vid Ofotens fjord". Disse visene hører du garantert også under Vinterfestuka.

Byen skal atter en gang vrimle av folk i rallarklær. Unge og voksne kler seg opp i stil fra 1900-tallet. Alle føler identiteten til vinterfestuka og viser den på jobb og i fritiden. Dette skaper en ramme rundt alle kulturarrangementene. En tradisjon er at Vinterfestuka i Narvik starter hvert år med "Barnas dag" og i et stort opptog møter du tusenvis av barn i kostymer sammen med musikk og andre sprell.


Hjemmesiden til Vinterfestuka: http://www.vinterfestuka.no/nyheter.aspx Her kan du lese om de forskjellige artistene, aktivitetene og ikke minst mer om bakgrunnen for festivalen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar