Google Website Translator Gadget

lørdag 10. mars 2012

Sløvelørdag

Sitter og funderer over hva jeg skal finne på. Har sittet og spilt uviktige Facebook-spill, patetisk som jeg er. Hadde tenkt å lese videre i ¨Silhuet av en synder¨, men hjernen orker ikke å henge med på noe i dag. Orker ikke engang å lage meg ordentlig middag, så det blir makaroni med dressing på... yilmaz dro på jobb kl 14, og vet ikke når han kommer hjem. Men restauranten stenger ikke før kl 23 i kveld, så det kan bli sent...

I går kveld så vi en tyrkisk film, etter at jeg hadde lest i en blogg at den skulle være bra. ¨Ay Lav Yu¨ var tittelen. Vel, jeg lo meg igjennom første halvdel, helt til filmen bare ble for syk for meg. En amerikaner ble tvangsomskjært og hylte i smerte mens noen menn holdt han fast, for deretter å bli tvangsgiftet med ei gal kjerring som holdt på å drepe alle sammen med gevær. Foreldrene brydde seg ikke i det hele tatt, og folkene i landsbyen jublet og sa ¨nå er han en ekte mann!¨. Jeg syntes ikke at det var noe morsomt... Jeg så resten av filmen for å være hyggelig, men det virket som èn person hadde skrevet første halvdel og en annen hadde skrevet resten. Det handler om en tyrker (kurder) fra landsbygda som har forelsket seg i ei amerikansk jente. Familien hennes kommer på besøk til den gudsforlatte bygda, og vi får se mange eksempler på kulturkræsj. Men plutselig fikk de det travelt, og handlingen bare surret avgårde uten mål og mening. Skuespillerne var elendige og vi fikk null innsikt i følelsene mellom disse to personene. Selv om det var en komedie, så bruker da vanligvis komedier å ha LITT dybde. Men for all del, det var ok underholdning. Bare overrasket over at flere syntes dette var en bra film. Dersom den hadde holdt seg slik som i begynnelsen ville jeg garantert ha anbefalt den, men pga en elendig andre halvdel er ikke dette noe jeg anbefaler dere å bruke tid på å se. Likevel noen av de bedre tyrkiske filmene vi har sett i det siste. Mye dårlig på markedet som blir så overdramatisk at jeg ler (når det ikke er meningen at man skal le).

Issiz adam derimot, kommer nok alltid til å bli den beste tyrkiske filmen jeg vet om. Først og fremst fantastisk filmet! Issiz adam har en dyp fortelling som går inn i hjerterota og viser hvor ensomt et menneske kan bli. Hovedrolleinhaveren lever alene, og hans eneste nærhet til andre er gjennom prostituerte. En dag møter han ei jente som han etterhvert faller for, men uansett hvor hardt han prøver, så klarer han ikke å vise henne hva han føler. Hun forsvinner etterhvert ut av livet hans, og vi følger deres historie fram til han får sin siste sjanse... Filmen tar opp et tema som er viktig i dagens samfunn; nemlig ensomhet. Det finnes mange skjebner som hans, og noen er så vant til å være alene at de ikke klarer å bryte ut fra sitt gamle liv og gi slipp på de dårlige vanene... Anbefales!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar