Google Website Translator Gadget

fredag 30. mars 2012

Besøk, baking og bøker!

Beklager litt treg oppdatering. Har faktisk vært så opptatt at jeg ikke har rukket å blogge (shocking news, I know!) Mamma kom på besøk i dag i stedet for i går fordi det hadde meldt et forrykende vær med sludd hele dagen. Kan ikke si at jeg så noe til sluddet, men værmeldingen på storm.no er sjeldent til å stole på. Dette ga meg i alle fall en dag ekstra til å støvsuge og ordne litt i leiligheten. Baby vasket kopper. Seriøst, jeg kan bli satt til å gjøre mye husarbeid, men å vaske kopper er det VERSTE jeg gjør i hjemmet. Når jeg bodde alene måtte jeg ta meg sammen for ikke å drukne i skitne tallerkener. Hadde faktisk venninner på bestilling som hjalp meg med å vaske opp :D Haha, ja det er drøyt, men jeg var uansvarlig tenåring den gangen... Er i alle fall veldig glad for at Yilmaz ¨liker¨ å vaske opp, slik at jeg kun gjør det en gang i blant.

Til gjengjeld laget jeg en dobbel oppskrift på horn fylt med tacosaus og ost. Nam! Fikk ei knallgod oppskrift i fjor av ei venninne, og hornene blir like vellykkede hver gang jeg lager dem. Også ei oppskrift jeg burde legge ut her, men siden folk er kresne og vil ha oppskrift med bilder, så får det være til en annen gang ;) Baby spiste en hel pose til frokost, men det visste jeg egentlig på forhånd... Derfor dobbel oppskrift, slik at det var nok til at mamma kom på besøk!

Mamma kom hit i 13-tiden etter å ha bommet på tastaturet når hun sendte melding om klokkeslett, så jeg lå fortsatt og sov (brukte hele natten på å bake fordi jeg ikke klarte å slippe uroen). Vi spiste horn og koste oss her, og timene fløy. Baby kom fra skolen, og det er så morsomt å se han og mamma sitte og snakke nord norsk sammen. Mamma er veldig imponert over hvor flink han har blitt i norsk, og han får mye skryt på jobben og skolen over uttalen. Han snakker ikke typisk gebrokkent, men de hadde flere måneder i begynnelsen av skoleåret med uttalelse av bokstaver, lyder og ord, pluss at jeg var veldig streng mot han i den tiden. Han ønsket å lære seg det RIKTIG, og det har han gjort. Glad for å ikke ha en kjæreste som sier ¨skjøtt, skjole¨ osv. Jeg merker ikke nå hvordan språket hans progresserer, siden jeg tilbringer hver dag sammen med han, men mamma synes det er kjempestor forskjell for hver gang de møtes.

Vi kjørte til Rema og pantet flasker... Nesten 500 kr! Burde vel vært pinlig berørt, men det er jo fantastiske penger! Ikke fullt så fantastisk å tenke på hvor mange flasker med Cola Zero vi egentlig har drukket de siste månedene. Vi handlet inn mat til påske, mye kjøtt og fisk til fryseren. Veldig lite snacks og veldig mye sunt i stedet. Føltes deilig! En pose påskemarsipan, potetgull og brus ble det, men helt ærlig var det mest for Y sin del. Det er påske, og jeg forsøker å vise han tradisjonene så godt jeg kan. Han kom hjem her en dag og lurte på om vi skulle male påskeegg. Ehh, jeg har aldri gjort det hjemme og er veldig usikker på hvor vanlig det er for 25-årige tyrkere å male påskeegg? Han rødmet når jeg sa at det var sånt man gjorde i barnehagen, men nå har jeg begynt å tenke på om vi faktisk skulle kjøpt noe maling og ordnet til noen egg?

Mamma hadde med seg skiene jeg fikk av onkel, så nå satser vi på godt påskevær, slik at Y og jeg kan få prøvd ut skiene sammen! Han holder på å mase vettet av meg. Først klaget han på at det ikke var noe snø, så på at han ikke fikk brukt skiene. Fint at han er glad i kulden selvfølgelig, men jeg hadde ikke forventet en slik entusiasme fra han. Jeg hater vinteren, uansett om det snør eller regner, men han har tilpasset seg utrolig bra. Han mener at det er kaldere i Ankara om vinteren...

Ellers var vi innom senteret og fikk hentet de to siste bøkene jeg hadde bestilt. De var litt trege, men endelig kom de. Og jeg har allerede lest meg et godt stykke inn i den ene boka: ¨Gravkammer¨ av Kate Mosse. Pocket-versjonen er på nærmere 700 sider, så nå skulle jeg ha lesestoff for en stund framover. Mamma fikk låne ¨Den lille fremmede¨ av Sarah Waters + Alan Bradley sine bøker ¨Det søte i bunnen av kaken¨ og etterfølgeren ¨Døden henger i en tråd¨. Jeg har ikke lest de sistnevnte bøkene selv, men har så mange bøker nå at jeg likså godt kan låne bort noen. Den lille fremmede var ei super bok! Man får ikke vite HVEM før siste setningen i boka, så jeg anbefaler ikke sniktitting!

Planen var å ha mamma til middag, men som vanlig dro hun tidlig hjem for å gi mat til hunden. Så vi pakket bort den ¨fine¨ maten og laget fiskepudding i hvit saus i stedet :) Yilmaz smakte det for første gang, og ba meg om å lage det flere ganger. Så det ble en suksess! Anbefaler absolutt ferdigposene med hvit saus fra Nordfjord. De er rimelige og smaker hjemmelaget. Vi kan ikke lage hvitsaus, koke grøt eller lage pudding uten at det svir seg. Ovnen bruker hundre år på å varme seg opp, så før det begynner å koke smaker melken brent. Og nei, det har ingenting med hvor mye jeg rører eller hvilken kasserolle vi bruker. Jeg har forsøkt alt - uten hell. Hjemme klarer jeg fint å lage hvit saus! Kan bare gjette meg til hvor gammel denne ovnen egentlig er... Den kom med leiligheten, satt inn av Studentsamskipsnaden. I forgårs brukte jeg 25 minutter på å koke opp vann som allerede hadde kommet varmt fra springen, så ja... Dere skjønner poenget. Sausen fra Nordfjord var i alle fall kjempegod :)

Etterpå ble vi skikkelig daffe, og det var såvidt jeg klarte å holde øynene åpne. Vi la oss til å sove, og det burde vi egentlig ikke ha gjort, for nå er klokka 5 om morgenen og jeg har allerede sittet oppe i to timer. Men jeg var virkelig utslitt... Ikke vant til at det skjer så mye i hverdagen, og plutselig ble det to dager med vasking og rydding, baking, besøk, butikktur. Alle inntrykkene tar på... Bare det å kjenne frisk luft igjen gjorde godt. Etterpå ringte mamma meg og sa at det så ut som det gikk mye bedre med meg, og at vi (jeg og Yilmaz) hadde det bedre sammen. Hun var veldig glad for å se det. Og det er sant. Jeg føler meg bedre, og begynner å få mer energi. Må bare være forsiktig nå, ikke presse meg, for da faller jeg tilbake til scratch igjen. Yilmaz har nok smurt seg med mer tålmodighet enn tidligere, og jeg tror han forstår meg bedre nå. Alt i alt hadde vi en veldig fin dag, og det var godt å se mamma igjen. Det er lenge siden vi har hatt det så trivelig når vi har møttes.

Får vel gå tilbake til senga nå, og lese litt mer i ¨Gravkammer¨. Foreløpig kjeder boka meg. Forfatteren er ekstremt opptatt av å fortelle massevis av franske gatenavn, uinteressante navn på mennesker, komponister, bygninger osv, og bruker altfor mye fransk i selve teksten. Er det meningen at folk må kunne fransk for å lese ei bok?? Jeg husker litt etter ungdomsskolen, men ærlig talt; det er ekstremt unødvendig å skrive såpass komplisert uten å oversette. Teksten skal være slik, for Kate Mosse er ikke fransk, så jeg kan ikke klage på de norske oversetterne. Dessuten bruker hun så høytstående ord at jeg skulle hatt ei norsk ordforklaringsbok liggende ved siden av! Nesten hver eneste setning inneholder et ord jeg aldri har hørt før, og jeg er både belest og oppegående. Det gjør teksten tunglest og vanskelig å fordøye. Jeg håper at Mosse demper seg og at boka blir lettere etterhvert - hvis ikke, så blir den lagt vekk. Den har blitt rost opp i skyene av kritikere og andre forfattere, så det er ingen tvil om at den er bra. Men kanskje for en spesiell målgruppe? Jeg gir den en sjanse...

Har du lest denne?

I morgen er det påskeferie!! Det betyr mer Yilmaz-tid!!!!!!!!! <3

1 kommentar:

  1. SV: Det er ikke lett dette her :/ Og utrolig dårlig at en veterinær kan være slik! Foreslå å skyte den? Gud... Trodde slike folk var glad i dyr og derfor valgte å jobbe med dem.. Tydeligvis ikke alle da. Skal vedde på jeg hadde prøvd å redde den katten jeg også, og bra dere fikk hjulpet den! Synes i grunn alle katter og hunder burde fått vaksine og bli kastrert her nede, så hadde det vært slutt på alt dette! :( Men hun damen i Mahmutlar, er det kanskje samme dame som holder på med å passe på og redde hunder og katter? Har hørt om henne, og hun er jeg glad for finnes! Talip trodde hun hadde slutta med den jobben, så han foreslo jo ikke at vi skulle ta med valpen dit liksom.. :/ Men men. Nå vet jeg hvor jeg skal gå til når jeg kommer i en lignende situasjon! Jeg er glad for at du reddet den katten, et liv! Så hadde ikke brydd meg om hva andre sa! Vi får bare håpe på at systemet på dette forandres i Tyrkia og at dyr får det bedre her . :)

    SvarSlett