Google Website Translator Gadget

torsdag 8. mars 2012

Şakşuka, oppskrift

Nå holder jeg på å lage şakşuka; en av mine absolutte favoritter blant tyrkiske forretter. Jeg vet ikke hvor mange kilo meze jeg har spist i løpet av mine 13 år som turist i Tyrkia, men det er i alle fall MANGE... Şakşuka kan lages på forskjellige måter, men den varianten jeg har spist består av potet, augbergine, tomat, tomatpurè, grønn pepper, hvitløk + litt tyrkisk pul biber (tørket rød pepper) for ekstra smak. Her er dagens oppskrift:

Şakşuka (ca 4 porsjoner)

2 auberginer
2 middels poteter
1 grønn paprika (skal egentlig være 2 grønne pepper, de avlange man finner i Tyrkia)
2/3 boks hakkede tomater
3-4 ss tomatpurè
3 hvitløksfedd
1 1/2 ss tørket rød pepper/chili (mengde etter smak og behag)
Olivenolje til steking

Skjær auberginene i litt store terninger og ha dem i en skål/bolle. Strø rikelig med salt på og bland litt i skålen. Ha vann over og la auberginene trekke i vannet i 30 min.


Del potetene i terninger, cirka samme størrelse som auberginene. Kutt paprika i korte, tynne strimler og finhakk hvitløk. Stek potetene i rikelig med olivenolje på middels varme til de blir gyldne, ca 15 minutter. De er ferdige når har blitt møre i midten. Potetene skal ikke stekes på så høy varme at de får en merkbar stekeskorpe eller faller fra hverandre, så følg nøye med :)


Ta potetene ut av stekepannen når de er ferdige, og legg de på et papir, slik at oljen får renne av. Hell vannet ut av skålen med auberginer. Skyll auberginene i litt rent vann og legg dem også på et papir, slik at de blir tørre. Stek auberginene i olivenolje på middels varme.

Obs! Auberginene trekker til seg mye olje. Hell likevel ikke i så mye olje, da auberginene skiller ut oljen igjen når de blir myke, og det kan bli altfor feitete! Prøv heller å blande med den oljen du har og tilsett litt ekstra.

Når auberginene har blitt gyldne tilsetter du paprikastrimler og hakkede tomater. Kok noen minutter på svak varme til ingrediensene begynner å miste litt fasong og blande seg med hverandre.



Tilsett tomatpurè, finhakket hvitløk og tørket chili. Bland godt. (Hvor mye tomatpurè du trenger kommer an på fuktigheten i tomatene. Jeg brukte 4 spiseskjeer og ikke noe vann. Dersom det er tørt i stekepannen kan du ha litt vann oppi. Şakşuka skal være saftig, ikke sausete, og ikke helt fast). Kok i ytterligere noen minutter.

Tilsett de ferdigstekte potetene. Bland alt forsiktig sammen og ha det over i en skål/bolle (bruk gjerne stekespaden, slik at eventuell overflødig olje får renne av). La det stå og avkjøle seg litt på kjøkkenbenken før du setter skålen inn i kjøleskapet. Şakşuka skal serveres helt avkjølt og smaker derfor best etter noen timer. Servèr med loff og gjerne litt yoghurt naturell.

Det ferdige resultatet. Beklager dårlig bildekvalitet! Ønsker meg fortsatt
speilreflekskamera ;)


Nå gjelder det bare å vente tålmodig til den kan spises senere i kveld :)






6 kommentarer:

  1. Ja takk! Oppskrift og bilde :D

    SvarSlett
  2. namm, godt og sunt:) Skal jeg prøve en dag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Absolutt ;) Og som du ser ikke vanskelig å lage!

      Slett
  3. Hurra for bilde oppskrift !!! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihihi, ja jeg var flink denne gangen :P

      Slett