Google Website Translator Gadget

mandag 31. januar 2011

Dag 18 – Min favorittbursdag

Yep, jeg ligger ¨litt¨ etter med denne liste-tingen. Ikke mer å forvente av meg ;)

Når jeg var liten hatet jeg å ha bursdag midt på sommeren, siden de fleste i klassen var på ferie... Men etterhvert som jeg ble eldre og begynte å feire bursdagene mine i utlandet, tok det seg kraftig opp. Har flere fine bursdager i minne, som 25-årsdagen min med gode venner i Alanya :) Men min favorittbursdag var da jeg fylte 17 år. Mamma og jeg var i Tyrkia (surprise), og lå og latet oss på stranda... Så kom en fyr bort til oss og ville selge en utflukt som skulle skje om kvelden samme dag. Jeg har verken før eller senere blitt tilbudt denne utflukten, så egentlig vil jeg si at det var et merkelig sammentreff. Jeg sa ¨det er bursdagen min i dag, så vi hadde tenkt å gå ut og spise¨. Han svarte ¨om du blir med på denne turen, så lover jeg at dette blir en bursdag du aldri kommer til å glemme¨.  Han hadde rett.

Kvelden kom, vi ble hentet på hotellet vårt og kjørt flere kilometer vekk fra Alanya (østover), LANGT opp i fjellene. Der sto det en gammel borg, og vi ble tatt i mot av to vakter kledd i tradisjonelle drakter. Det var en buffet med alt du kan tenke deg av varme og kalde retter. Vi kunne drikke så mye vi villle av mineralvann, vin og lokale drinker, så vi bestilte noen vinflasker, spiste oss gode og mette, mens vi alle følte at vi var satt flere hundre år tilbake i tid. Etter maten fulgte det underholdning. Jeg har ALDRI sett så bra og variert tradisjonell underholdning i mitt liv, og jeg har vært på mange underholdningskvelder, tyrkiske aftener, grillaften osv osv. Maten på hotellene er alltid middels/under middels på slike aftener, og underholdningen er den samme overalt... Har du sett det én gang, har du sett alt. Dette var i en klasse for seg selv... Vi lo, gråt, ble imponerte og sjokkerte. Vi nøt kvelden... Plutselig ble navnet mitt sagt via høytalerne, og jeg ble bedt om å komme opp på scenen. Der fikk jeg tildelt en flaske champagne og publikum sang bursdagssang til meg på norsk, tysk, nederlandsk og tyrkisk. Jeg ble ganske satt ut, for det var flere hundre mennesker der. Før vi dro hjem måtte jeg takke han som kom bort til oss den dagen... Jeg har verken før eller senere kjøpt utflukter på stranden. Jeg kunne virkelig ikke hatt en bedre 17-årsdag.

Et minne for livet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar