Google Website Translator Gadget

fredag 26. november 2010

Dag 05 – Hva er kjærlighet?

Ok, jeg er still going strong med denne listetingen, men hva slags komplisert spørsmål er dette? Google ¨kjærlighet¨ og se hva du får til svar dersom du vil ha en korrekt definisjon :D Jeg vil presisere at innholdet i dette innlegget kun representerer MITT syn på kjærlighet.

Kjærlighet kan være så mangt, en total følelse man har for andre mennesker, dyr, gjenstander, omgivelser...  Min definisjon av kjærlighet er innviklet. Kjærlighet kan være en glede, en sorg, en trøst... For meg er kjærlighet alt. Uten kjærlighet er verden et verdiløst sted. Jeg vil påstå at mange av problemene i verden kommer av mangel på respekt, omtanke, medmenneskelighet OG kjærlighet. For meg er ikke kjærlighet kun en kjemisk reaksjon som skjer når to mennesker av forskjellig (eller samme) kjønn følelser seg i hverandre og ønsker å leve livet med hverandre.

Vi trenger alle å bli elsket, og lære oss å elske på én eller flere måter. Noen har en kjærlighet for fotball... Man jubler av lykke eller gråter av fortvilelse og sorg. Andre har en kjærlighet for sin beste venn - en venn man deler hverdagen med på godt og vondt, prater med om alt, ler og feller tårer med. Kjærlighet er ikke bare et romantisk ord. Kjærlighet er omtanke for de hjemløse, for dine barn og dine foreldre... Kjærlighet kan også være negativ; ikke som en årsak i seg selv, men som en konsekvens av mangel på andre former for kjærlighet. F.eks får noen en falsk kjærlighet for alkoholen, som man føler er den eneste trøsten man har.

Uansett hvilken type kjærlighet det er, og hvorfor man elsker, så er kjærlighet det som gir livet en mening. Mennesker som aldri opplever noen form for kjærlighet, det være seg fotball, en partner, en venn, en mor, en hjelpende hånd, ja hva som helst, opplever gjerne at livet er meningsløst... Ut i fra min definisjon av kjærlighet, vil jeg påstå at det er direkte bekymringsverdig dersom et barn ikke får sett hva kjærlighet er. En vanlig konsekvens er at barnet senere i livet ikke klarer å vise kjærlighet ovenfor andre. For kjærlighet er glede, og den som ikke gleder seg over noe, lever heller ikke.

La oss alle sette pris på kjærligheten! Nestekjærlighet, romantisk kjærlighet, kjærlighet ovenfor dyr, en hobby, all slags type kjærlighet som gir grunnlag for livsglede! We all need to love and be loved :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar