Google Website Translator Gadget

tirsdag 29. november 2011

Det nærmer seg jul...

...og i dag følte jeg virkelig på julestemningen. De siste - 15 - årene har jeg ikke hatt julestemning. Det har vært den verste tida på året for meg. En påminner om den lille familien jeg har og all familien jeg har mistet. Hvert år blir det færre og færre julegaver under treet. Det som var viktig før har blitt mindre og mindre viktig for meg. Men i år er det annerledes. Hvorfor? Jo, fordi Yilmaz er her. Han skal få en aller tiders julefeiring i Norge. Før advent fortalte jeg han om adventstiden og hva den egentlig betyr for oss, hva lyset og stjernen symboliserer osv. Og det var så koselig når han ville tenne det første lyset i adventstaken :) I helga satt vi og så på julefilmer fra Disney. Han gleder seg til all den spesielle maten som han aldri har smakt før, og til å henge opp julestrømpen med navnet sitt på... :) Han ønsker seg ski over alt på jord (nesten), og har vært liksom-furt flere ganger fordi det ikke snør ute. Hans største drøm er å få gått på ski i vinter, og det skal vi vel få til ;) I dag fikk jeg sms om at han hadde glidd på isen utenfor Rema og gått rett i bakken :P Vinteren er på vei, med andre ord. Vi har spilt julemusikk, og han har spurt en del om hvordan vi feirer selve julaften. Han er veldig interessert, og det gleder meg selvfølgelig. Han er muslim, men veldig liberal, og veldig åpen ovenfor alt. Religion har aldri vært et tema for oss. Han har aldri gått i moske og ingen i familien hans bruker hijab eller praktiserer islam. Jeg tror ikke at jeg hadde ønsket å være sammen med han dersom han hadde vært praktiserende muslim. Ikke fordi jeg har noe i mot islam, men fordi det hadde blitt for store forskjeller. Yilmaz er akkurat slik som meg, vi er på samme stadie og har samme tankegang om hvordan ting skal fungere i hjemmet og i livet. Nå skal han altså feire sin første jul... ;)

I dag handlet jeg julegaven til han, og er utrolig fornøyd med det. Kjøpte også halvparten av gavene til barna til Lena. Etterpå møtte jeg Lena og vi fikk prata litt. Hun henter meg på fredag, slik at vi får brukt litt tid sammen. Det blir altfor lenge mellom hver gang.

Når jeg kom hjem spiste jeg pinnekjøtt og kålrotstappe. Fantastisk <3 Julestemninga sniker seg innpå, og jeg gleder meg til jul, for første gang på veldig lenge.

Ps! Etter å ha lagt ut ønskeliste på bloggen, er det allerede to ting jeg kan stryke ut... Steketermometer og eggekoker. Var ingen dum ide det der! Hehe, kanskje jeg skal skrive liste til bursdagen min også. Begynne en måned i forveien...

Hørte opplesningen om at Anders Behring Breivik lider av paranoid schizofreni og dermed er strafferettslig utilregnelig. Trist, at han mest sannsynlig ikke får den fengselsstraffen en hel nasjon hadde håpet på. Men på en annen måte gir diagnosen mening. Dersom man leser om paranoid schizofreni, som er en av de mest alvorlige lidelsene et menneske kan ha, så kan man lettere forstå hvor gjennomført syk denne mannen er. Selv om han virker klar og tilgjengelig, og kaldblodig har planlagt terroraksjonen gjennom flere år, er det viktig å få frem at Breivik lever i en fantasiverden langt i fra den verden vi lever i. Alle hans handlinger passer inn under diagnosen han har fått. Jeg forstår at mange ikke kommer til å akseptere konklusjonen som er gitt, men tviler på at en eventuelt second opinion kommer til å gi et annet resultat. Det viktigste er at han blir låst inne, det være seg i et fengsel eller på en psykiatrisk institusjon. Kanskje sistnevnte kan gjøre at denne mannen aldri kommer til å skade noen igjen.

Har dere hatt en fin dag? Virker som alle er veldig opptatte for tiden, med skole, jobb og juleforberedelser. Ikke glem å ta et pust i bakken... :)

1 kommentar:

  1. Gleda me at du begynne å finne igjen julestemmninga :)
    Hos me har den også vært fraværende i mange år...:(
    Blir nok ikke bedre i år, da e ikke har andre plana enn jobb på julaften ;p
    Lov å håpe på besøk fra langtvekkistan.. :p liiite sannsynlig!
    Kun en ting som gir me julestemning og det e All i want for Christmas is you, me Mariah Carey :)

    Håpe du har det bra,søte :)

    SvarSlett