Google Website Translator Gadget

tirsdag 15. november 2011

Dagens middag på 15 minutter: Couscous og falafel

I kveld våknet Yilmaz kl 24 etter en litt drøy middagshvil. Butikken var stengt, så vi måtte finne på noe lurt, for Baby holdt visst på å sulte i hjel, stakkars... I Harstad hadde vi vært innom en innvandrerbutikk og handlet mange spennende ingredienser, så jeg tinte noe kyllingfilet og laget cous cous på marokkansk vis. Hadde ikke de eksakte grønnsakene som var oppi couscous-en jeg spiste i Marokko, så det ble kinesiske grønnsaker i stedet. FANTASTISK godt! Kommer til å lage det igjen MANGE ganger, og det ble mat nok til morgendagen også. Utrolig lettvint rett som man lett lager på en vanlig ukedag. Jeg laget også falafel, som er en egyptisk rett laget av blant annet kikerter og deilig krydder. Frityrstekte falaflene, og Baby spiste opp alle sammen... ;)

Om noen av dere vil prøve min egenkomponerte couscous, så er ¨oppskriften¨ som følger:

3-4 porsjoner

2,5 kyllingfilet
2 store gulrøtter
1 boks ferdigdelte vannkastanjer
1 boks bambusskudd
250 g cous cous
2,5 dl vann
2 ss smør
salt
2 ts kvernet hvitløk
Tagine-krydder fra Marokko (Det går fint an å bruke det krydderet DERE liker best... Alt fra kebab-krydder til vanlig grillkrydder, bare at det er noe som gir mye smak. Kun salt og pepper gir lite smak på couscous-en!)
olje til steking

Del gulrøttene i 2x3 cm store biter og kok dem i en liten kasserolle i ca 15 min til de er møre. Hell av vannet.

Mens gulrøttene koker: Skjær kyllingfiletene i små biter og stek de i en wok panne 3-4 min på hver side, til de gjennomstekte. Ha på krydder og bland godt.

Ha vannkastanjene og bambusskuddene i wok-pannen sammen med kyllingbitene, og stek i et par minutter. Hell så vann over det hele, ha på litt salt etter smak, og bland couscous-en godt inn. Ta på lokk og la det stå og trekke uten varme i to minutter.

Sett wok-pannen uten lokk tilbake på svak varme, ha i 4 ss smør og kok/stek i noen minutter under omrøring mens du sørger for at det ikke blir klumper i couscous-en. Ha i de kokte gulrotbitene til slutt og bland det hele. Voila! Couscous ala Elisabeth ;)

Jeg brukte TIPIAK couscous som var serveringsklar på 4 min. Vet ikke om dette gjelder all couscous, så sjekk bakpå pakningen. Det hadde vært utrolig gøy å få tilbakemeldinger dersom noen prøver seg på denne retten...! :)

- Rosiner, litt hakkede tomater (hermetiske) og kikerter er også nydelig sammens med couscous!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar