Google Website Translator Gadget

fredag 27. juli 2012

Lei av drittsnakking

Vi kom hjem tidlig i morges etter ei lang reise. Jeg har sovet hele dagen og skal nå chatte litt mer Mr X før jeg legger meg igjen. Kjøpte noen suvernirer siste dagen, men orket ikke å bruke særlig mye penger på det, siden ferien var så bedriten som den var. Da er det ikke så gøy med masse minner fra turen når man helst bare vil glemme at den noensinne skjedde. Neste gang skal jeg reise til et sted jeg har lyst til, med folk jeg kjenner godt. Ikke egoistiske folk som bare vil dra på sirkus og tivoli, ikke røre alkohol og helst bare sove, sove og atter sove, i tillegg til å snakke russisk med hverandre og ikke ta hensyn til mine ønsker. Helt til siste dag hadde jeg forhåpninger om at vi skulle gjøre noe jeg hadde lyst til, men de endret planene igjen... I stedet for å bli sint, bare bet jeg tennene sammen og tenkte ¨bare noen timer igjen, så er ferien over og jeg slipper å se dem igjen noensinne¨. Det har vært en forferdelig uke. utrolig urettferdig at de i det hele tatt spurte meg om å bli med, og hun som skulle være venninna mi har bare lovet og lyvet om alt vi liksom skulle gjøre i ferien. Jeg har aldri kjedet meg så mye i mitt liv. Kan trygt si at jeg heller aldri har tilbrakt så mye tid på et hotellrom som jeg har denne ferien. Men jeg har blitt skikkelig brun, for jeg har hatt nok av tid til å sole meg, mest alene mens de sov eller gjorde noe annet ¨spennende¨. Jeg skal heller aldri reise til et all inclusive-hotell, for det var ikke verdt pengene. Kanskje i et annet land, men ikke i Bulgaria. Jeg spiste bulgarsk mat ute siste kvelden: Kavarma, på tyrkisk: kavurma. Nyyyydelig kyllinggryte med paprika, løk og tomat - og masse deilig krydder ;) Det var den beste maten jeg spiste på hele ferien, og det var nesten som de pinte seg igjennom den timen det tok å besøke restauranten. Sååå snille de var som tvang seg selv til å bli med meg for å gjøre noe, men suvernirene jeg skulle kjøpe i gamlebyen fikk jeg aldri kjøpt. Da jeg skulle kjøpe noe, fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne kjøpe noe den dagen fordi vi bare skulle ¨se¨. Plutselig hadde de handlet masse gaver og suvernirer til vennene sine. De stakk fra meg når jeg var innom en butikk fordi de ikke orket å vente, og plutselig sto jeg helt alene i en fremmed by uten mulighet til å kontakte dem (vi hadde problemer med telefonlinjen). Siste dagen fikk jeg mast meg til en tur dit, men plutselig hadde de ombestemt seg fordi det var så langt, så jeg tok ut penger og kjøpte noe annet i nærheten av hotellet i stedet. Da plutselig skulle vi gå til gamlebyen likevel og jeg fikk masse kjeft hos ¨venninna¨ mi for JEG var vanskelig :( Hun ropte til meg på hotellrommet fordi jeg hadde lyst til å gå ut på byen en gang i løpet av uka og var skuffet over at hun løy til meg om at vi skulle gå ut hver dag osv. Hun sa at hun hadde ombestemt seg og at vi ikke skulle drikke noe alkohol, og det var min feil at jeg var alene hele tiden fordi jeg liksom ikke ville gjøre noe. Unnskyld meg, men jeg hadde mange ting jeg ville gjøre, men fikk ikke gjort noenting fordi de ville gjøre helt andre ting! Hva var vitsen med å reise på ferie, kun for å sove? Og jeg var drittlei av å høre dem snakke russisk hele tiden. Ikke akkurat så veldig inkluderende... Jeg fikk tale fra en 23-åring om at alle tyrkere var grusomme fordi hvis russiske jenter reiser til Tyrkia kommer de til å bli kidnappet og tvunget til å prostiturere seg, og at norske jenter var billigere enn russiske jenter. Fikk også tale om hva jeg burde spise og ikke spise, hvor lenge jeg burde sole meg (la meg kommentere at jeg var den eneste av oss som ikke ble solbrent i løpet av ferien), hvis jeg drakk alkohol kom jeg til å få dumme barn og hvis jeg røykte kom jeg til å dø og staten kom til å få masse utgifter pga meg, så det var ikke mitt valg om jeg skulle leve eller dø, derfor var jeg egoistisk. Thank u, 23 år gamle russiske jente som fortalte at du liker best å henge med voksne folk som foreldrene dine, ikke folk på egen alder. Jeg trenger ikke å bli belært, men kanskje er jeg også litt ¨dum¨, siden mamma drakk alkohol før hun ble gravid med meg. Det verste var da ¨venninna¨ mi kom til meg med penger og sa unnskyld fordi hun hadde ¨glemt seg av¨. Hun hadde tatt penger fra veska mi dagen før uten å spørre om lov, ca 60-70 norske kroner, og glemte av at det ikke var greit i norsk kultur, men at det var greit i russisk kultur. Vel, kanskje er det sånn at man i russisk kultur kan gå i veskene til folk uten lov og ta penger uten å si i fra, men i Norge kaller man det tyveri. Jeg ble så sjokkert at jeg bare satt og glodde på pengene til hun gikk igjen...

Jeg sa ha det på flyplassen, ikke ¨vi ses¨ eller ¨vi snakkes¨. Bare ¨ha det¨, og så dro jeg hjem. Jeg er utrolig skuffet, men en vakker dag klarer jeg nok å le av hele greia. Men nå har jeg lært å ikke stole på mennesker jeg ikke kjenner så godt... Greit at jeg kan være negativ til noe jeg ikke er interessert i, men jeg har tøyd grensene så langt jeg kunne... Når jeg ikke får gjort noe av det jeg ønsker og bare underkuer mine egne interesser, hva er poenget med en ferie? Jeg har vært mange ganger i Alanya, men aldri hatt dette problemet før. Kanskje har jeg vært heldig og bare møtt folk jeg har mye til felles med, jeg vet ikke, men nå har jeg i alle fall opplevd det helt motsatte. Å leke med dukker og se på smykker for barn, for så å bli ledd opp i trynet når jeg selv skal kjøpe et armbånd jeg liker og få høre ¨hahaha, jeg likte det ikke, jeg er ikke noe barn!¨.... Altså, hvem er det som går på sirkus og kjører karuseller på tivoli i stedet for å besøke restauranter, snakke med folk, reise på utflukter og dra på party?? Jeg fikk ikke dra på båttur engang fordi ¨venninna mi¨ ikke var interessert. Jeg kommer ikke til å legge ut bilder av dem, for å beskytte identiteten deres. Men kan legge ut noen bilder av stranda og byen sånn etterhvert... Nå er det samtale med Mr X som gjelder ;)

Fikk forresten høre om en viss person som har snakket om livet mitt, hvordan jeg har råd til å reise så ¨mye¨ når jeg ikke jobber og at jeg burde finne meg en nordmann, ikke en tyrker, og hvorfor jeg liksom flyttet hjem til mamma... Vel, med tanke på det fæle bruddet med Y, så hadde jeg ikke mulighet til å sitte der i en marerittlignende situasjon og lete etter leilighet. Det er faktisk vanskelig å få tak i noe brukbart til en rimelig penge i Harstad. Jeg har rett og slett ikke råd! Og jeg har heller ikke råd til å reise ¨mye¨, så derfor har jeg heller ikke gjort det. Alle pengene mine har gått til leiligheten, regninger og livet med Y. Hva faen snakker du om? Hvorfor må folk blande seg inn i mitt privatliv? Er det virkelig så utrolig spennende å snakke om hva jeg gjør og hvem jeg er sammen med? Er alle nordmenn snille, omtenksomme og trofaste menn som hverken slår eller har damer på si? Yilmaz var i alle fall trofast!!!! Det er mer enn man kan si om mange andre menn i dette landet! Fei for din egen dør før du feier for andres... Jeg har hørt så mange uttalelser angående mitt kjærlighetsliv og mine utenlandsreiser opp igjennom årene. Kanskje det bare er sånn at dette er MIN interesse? Å reise og oppleve andre steder enn bare lille Harstad?! Kanskje dette er min måte å LEVE på? Skader det deg eller andre at jeg velger å bruke pengene mine på reising? Jeg forstår ikke tankegangen. Om jeg har kjæreste fra Tyrkia eller Norge, så er vel det min business? I alle fall ikke din, så lenge jeg ikke forstyrrer deg eller ditt liv, noe jeg absolutt ikke gjør. Dette er MITT liv, og jeg skal leve det slik JEG ønsker!!!!!!!!!!!!!!

1 kommentar:

  1. Japp! Vi reser till Kemer, bor på ett hotell vi bott på tidigare så vet vad vi får för pengarna. Gläder meg otroligt mycket, kanske inte för att se Kemer, för det har jag jo gjort ex antal gånger men för att faktist få känna mig hel.

    Trist att din resa blev som den blev... Hoppas nästa blir bättre!

    SvarSlett