Google Website Translator Gadget

søndag 22. juli 2012

Bulgaria!

Endelig får jeg oppdatert dere litt om hva jeg driver på med. På grunn av verdens mest ustabile internett som lever sitt eget liv har det vært vanskelig å få blogget. De få sammenhengende minuttene jeg har vært pålogget, har det bestått i å sjekke mailer og chatte litt på Face ;)

Som dere nok fikk med dere, var det en bombeeksplosjon på flyplassen dagen før jeg skulle reise. Flyplassen var stengt, men flyene gikk og vi ble sendt til Varna i stedet. Det vil si at vi måtte tilbringe to timer ekstra på buss pluss at det var et enormt kaos på flyplassen. Alle turistene fra Europa som skulle til Burgas ble eskortert dit, og den lille flyplassen i Varna hadde ¨litt¨ problemer med å få ting til å gå kjapt, både i passkontrollen og når det gjaldt bagasje. Når mine russiske venner endelig fikk sin tur i passkontrollen, ble de sendt helt bakerst i en annen kø pga de sto i feil kø! Tydeligvis var vår kø kun for Schengen-land... Så de ventet i en halvtime til, og plutselig åpnet den andre køen for Non-Schengen også. Hva var poenget med å være så jævla vanskelig til å begynne med? Vi brukte i alle fall flere timer på å komme oss ut av flyplassen, og måtte vente lenge i bussen før vi kunne kjøre pga alle turistene som var så forsinket pga kaoset *Sukk*

Vi ankom hotellet på kvelden, utslitte... Spiste en sinnsykt god middag på hotellet, all inclusive med masse forskjellig mat å velge mellom. Vi hadde ikke bestilt mat på flyet pga vi skulle ankomme på formiddagen, så vi var mildt sagt sultne. Etterpå satt jeg og Natalia ved sjøen og tok vår første øl på bulgarsk jord før vi gikk tilbake til rommet og la oss. Rommet var skikkelig stort, med en stooor balkong med delvis havutsikt ;) Skal ikke klage på standarden. Skikkelig rent og hotellet har alle fasciliteter. Glemte å legge joggeskoene i kofferten, så jeg får ikke trent i ferien :( Og treningsstudioet er veldig bra, så uff, jeg fatter ikke hvordan jeg kunne glemme det. Det eneste negative er at vi sliter med å finne plass på stranda. Dvs man må betale 120 kr for tre personer på stranda!! Kun den øverste delen tilhører hotellet, og den er okkupert av russere og bulgarere kl 7 om morgenen :( Resten av plassen rundt hotellet blir skyggelagt i 12-tiden, så vi driver og flytter oss rundt hvor enn vi kan finne plass. Vi kan nemlig ikke ligge på stranda med håndduker uten solstoler pga det er ¨pay zone¨ som de sa til oss når vi prøvde å legge oss der. Ikke så lett å forstå seg på alt, og de fleste bulgarerne vi har møtt på (de få som faktisk har giddet å hilse på oss), er ikke særlig imøtekommende. Her snakker vi i alle fall IKKE tyrkisk høflighet!!!

Stedet vi er på er heller ikke min stil, og jeg har angret veldig på at jeg reiste hit. Hun ene drikker ikke (dama til broren til venninna mi), så det har vært vanskelig å skulle dra til Sunny Beach og feste. Kan liksom ikke forlate henne her... Og vi vil så forskjellige ting, pluss at pga all inclusive-greia spiser vi bare på hotellet. En del av sjarmen med et nytt sted er for meg å prøve ut forskjellige restauranter og kanskje på den måten bli kjent med flere folk, oppleve litt kultur osv. Heldigvis (sørgelig nok må jeg si det) er det bare fire dager igjen til vi reiser hjem. Jeg er glad for å ha kunnet ligge på stranden og slappe av, selv om det har blitt i skyggen og litt for nærme alle andre som ligger på kryss og tvers og prøver å fange solstråler... Men jeg gleder meg til å komme tilbake til Harstad igjen. Særlig til en viss person som har ringt meg ofte og som har forsøkt å snakke med meg på Face de få minuttene jeg klarer å være pålogget! For dere som lurer: Nei, jeg har ikke møtt noen bulgarske kjekkaser. Det nærmeste jeg har kommet en samtale en når jeg sier til bartenderen på hotellet ¨one pepsi please¨ og får slengt et plastikkglass over benken...

I morgen har jeg heldigvis fått natalia med meg på en kveldstur til Sunny Beach, så da blir det forhåpentligvis noen cocktails og muligheter for å snakke med noen andre enn bare hverandre. Vi har også gått og sett i den gamle bydelen av Nesebar som er veldig koselig. Mye fint å shoppe av suvernirer, og jeg har såklart funnet noe bling-bling og neglelakk ;) Dessuten koset meg med fersk baklava og tyrkiske kjeks fra markedet. I kveld blir det kavarma (tyrkisk: kavurma) på en liten restaurant. Jeg klarte å overtale dem til å droppe middagen på hotellet, for her er det samme greia hver kveld. Kjempegodt første kvelden, men veldig kjedelig nå. Alt kan skje, men så langt har jeg i alle fall inntrykk av at jeg ikke kommer til å reise tilbake hit... I såfall blir det til Sunny Beach, men det gjør jeg meg opp en mening om etter morgendagen ;)

So long friends! Håper at alt står bra til med dere? Jeg legger ut bilder når jeg kommer hjem, for det er ikke mulig å beholde internettforbindelsen lenge nok her :P

2 kommentarer:

  1. Åh, Kavurma (så länge det är gjort på biffkjött) är gott, nästan den enda kötträtten jag äter. Men den måste såklart vara lagad ordentligt bra... Helst av någon jag känner. Så skal jag gärna ha köpt köttet så jag vet att det är bra kvalitet och har varit kallt, osv osv...

    Har tänkt på det där med all inclusive, hade kjempelust på det innan, tanken på att slippa lta efter ett matställe, speciellt på en turistplats är drygt och då jag aldrig kan bestämma mig blir det ofta så att jag inte har lust på mat. Men som du säger, gott första kvällen och sedan bara tråkigt. Hoppas du får yte de sista dagarna trots att du ikke er helt förnöjd. Klem

    SvarSlett
  2. Guuud vad glad jag blir för din kommentar. Förlåt att jag inte svarat förrän nu men jag har inte hunnit. Roligt att höra att du tycker jag är en motivation, ser skillnad på mig och jag måste säga att du är GRYM som lagt om din livsstil så pass och tappat så mycket. Skitkul verkligen att höra.

    Stor kram på dig!

    SvarSlett