Google Website Translator Gadget

lørdag 24. desember 2011

Julemorgen

Til dere som allerede er våkne: Riktig god julemorgen :) Klokka er halv sju, og gjett hvem som ikke har lagt seg ennå? Huset er helt stille. Hele familien ligger og sover, men jeg har ikke klart å legge meg ennå. Gleder meg sånn til i dag. Husker du spenningen man følte som liten, da julaften var årets høydepunkt? Vel, jeg føler det sånn nå. Det kribler i magen og jeg kan nesten ikke vente med å begynne feiringen!

I går satt Yilmaz og staket opp kloakken vår! For en drittjobb, bokstavelig talt. Kloakken gikk tett, og det rant utover gulvet :( Så da måtte mannen i huset trø til og vise hva han kunne, for dere kan jo tenke dere hva en rørlegger tar betalt på julaften... Grøss! Og flinke Baby klarte det han :) Etterpå fikk vi pyntet ferdig treet som nå skinner i alle regnbuens farger. Jeg kjøpte nye kuler i Alanya i forfjor, for å kunne pynte med minimalistisk stil og samme farge på all pynten (sølv). Men det kunne ikke Baby skjønne, så han fant mormors gamle julkuler og pyntet treet i alle verdens farger + at de nye blanke lysene var så irriterende fasthektet i hverandre at vi endte med å bruke de gamle, fargede lysene. Så det ble et fargerikt tre i år, med masse varme :) Når jeg skulle sette stjerna på toppen, så knakk den :P Vet ikke om det er et dårlig tegn, eller? Men treet ble klart til slutt!

Nå er gavene pakket og levert, all maten er klar til i morgen, lunsjrettene for de nærmeste dagene er laget, julestrømpen til Y er stappet full av godis og vi fikk sett ¨Grevinnen og hovmesteren¨ i kveld også, som alle andre lillejulaftener før denne. Tror Y syntes det var litt teit :P Tenk at man fortsatt ler av den samme gamle sketsjen, år etter år. Om et par timer blir det meg og Baby klistret til skjermen med godis og gamle juleprogrammer. Så skal vi til kirkegården og tenne lys utpå ettermiddagen før vi spiser middag kl 17. Da går alt slag i slag fram til vi stuper til køys, mette og fulle av glede - forhåpentligvis. Har kjøpt god drikke, og i år har mamma laget alle favorittkakene mine + kjøpt inn det beste av det beste når det gjelder mat!! Hun vil at Yilmaz skal ha det bra, og siden han ikke spiser svinekjøtt har hun handlet inn for eksempel pepperbiff og julepølser av kalkun til han i stedet for svineribbe. Stort lammelår og kjøttrull til pålegg har hun også kjøpt som pålegg til lunsjen, slik at han også kan kose seg. Sylterull og juleskinke er ikke akkurat så svine-fritt. Jeg synes det er veldig viktig at han ikke blir satt på sidelinjen.

Kanskje noen av dere lurer på om det ikke er rart for Y å feire jul, siden han ikke er kristen? Vel, det er jo veldig mange nordmenn som feirer jul, selv om de ikke er kristne. Yilmaz tror på Jesus, slik alle muslimer gjør, bare på en annen måte. I går la jeg ut en link til ¨En stjerne skinner i natt¨ på bloggen, og da Yilmaz hørte på den fikk han tårer i øynene fordi sangen og teksten var så vakker :) Vi prater av og til om religion, og da i en veldig lett tone. Fordi han tror på mye forskjellig, akkurat som meg. Han synes julestemning er koselig, og han gleder seg masse til all den gode maten, tv-underholdningen og sikkert også pakkene :P Han har snart spist opp alle småkakene :P Har gått rundt i stua og satt på plass nisser og hjulpet til med julerengjøring. Han forbereder seg til jul på samme måte som oss, og kommer til å feire den på akkurat samme måte. Vi har ingen tradisjon om å gå i kirka, og Yilmaz har aldri vært i en moske og bedt. Eneste er at vi tenner lys på gravsteinene til besteforeldre og oldeforeldre, og det er noe han har stor respekt for. Vi sitter ikke hjemme og leser om Jesu fødsel eller noe, og vi har alle de samme forventningene til jula som han har. Vi vet begge meningen bak jula, og han har aldri gitt signaler om at han synes det er fælt å høre på kristne julesanger. Tvert i mot. I går kveld satt han foran dataen og fant den ene julesangen etter den andre, mens vi pyntet treet. Jeg er utrolig takknemlig for at han er så liberal og full av respekt. Det er noe av det jeg elsker mest ved han: Det store hjertet hans og hans forståelse for andre mennesker. Ikke en selvfølge at man har disse kvalitetene, og det blir veldig tungvint dersom man hele tiden må underkaste seg han og måtte gi opp verdier eller levesett fordi han ikke klarer å forstå hvordan man tenker. Yilmaz vet hva jeg tenker uten at jeg trenger å si noe. Det har han alltid. Og han forstår meg av og til bedre enn hva jeg selv gjør. Han har tilpasset seg utrolig bra i Norge og jeg kan ikke få sagt nok hvor stolt jeg er av han! Han har vært i Norge i 6 måneder, og snakker like bra norsk som de fleste kan snakke etter to år, kanskje mer. Han forstår nesten alt som blir sagt, untatt de skikkelig nord-norske ordene. Men han begynner å lære seg de også ;) Og han klager aldri på klimaet eller kulturen her, menneskene, levesettet. Han aksepterer hvordan alt er og har innpasset seg veldig. Jeg kan ikke si at han har blitt mer moderne, siden han allerede var moderne før han flyttet hit. Men han har blitt en bedre kjæreste, ja. Det er 10000000 ganger enklere å kommunisere nå, enn tidligere. Alt på grunn av den forferdelige avstanden. Dette blir vår første jul sammen i Norge. I fjor hadde jeg laget han en julekalender med 24 gaver som jeg hadde med til Tyrkia. Året før det var forholdet vårt helt ferskt. Julaften ble feiret med Marisol i Alanya, og Yilmaz kom dit dagen derpå. Da husket jeg ikke engang lenger at det var jul :) Men i år blir det ordentlig norsk jul, bortsett fra snøen som mangler. Det er storm ute, og skal visst pissregne i dag og hele romjula. Hyggelig :) Men vi kan jo alltids håpe på et Christmas Miracle.

GOD JUL ALLE SAMMEN!! Ha en fantastisk fin dag <3

2 kommentarer:

  1. God jul Elisabeth og Yilmaz :) Håper dere får en fin jul sammen og koser dere masse. Klem:)

    SvarSlett
  2. God jul til dere :) Kos dere!

    SvarSlett