Google Website Translator Gadget

fredag 16. april 2010

VULKANUTBRUDD



Av alle ting som kunne hendt foran en flyreise fikk jeg i forgårs kveld beskjed om at ale fly i Nord-Norge var innstilt på grunn av vulkanutbrudd på Island... ¨Er det mulig¨, tenkte jeg. Dette måtte jo gå fort over, for sånt skjer bare ikke!!! 200 år siden sist, så HVORFOR måtte den røre på seg akkurat nå? Hva er oddsene???

Bedre ble det ikke. Samtlige flyplasser i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Belgia, Nederland, England, Skottland, nord i Tyskland, nord i Polen, nord i Frankrike og sikkert flere etterhvert - er stengte. Asken er ganske kompakt og beveger seg foreløpig østover, rett mot Norge, men også til store deler av Nord-Europa. Dersom asken kommer i kontakt med motoren på et fly kan blant annet stein og glass fra asken sette seg fast i motoren, asken dannes til seig masse og motorne kan i verste fall begynne å brenne... Da er det veldig forståelig at myndighetene ikke vil være med på å sette menneskers liv i fare.

 Statsministeren er værfast i New York...Vi er tusenvis av reisende stuck forskjellige steder i inn-og utland. Noen kommer seg hjem med alternativ transport som buss og tog, men for mitt vedkommende blir det naturlig nok ikke aktuelt.

Selvfølgelig er dette verst for de som har blitt evakuert fra sine hjem og kanskje nå mister hus og alt de eier i flommen som vulkanen har ført med seg. Dette er et stort tap for Island og utbruddet har fått konsekvenser for veldig mange mennesker. Jeg skulle ¨bare¨ besøke kjæresten min. Verre for de som opplever bilulykker, hjerteinfarkt o.l, og ikke får hjelp av luftambulanse. Ingenting får lov å bevege seg i norsk luftrom. Likevel har jeg det tungt nå... Det hele er veldig absurd:

¨Beklager kjære, jeg kan ikke komme til deg likevel, for du vet den vulkanen langt langt vekk som har vært stille i 200 år?¨...

Kofferten står ferdigpakket på stuebordet, men det ser ikke ut som det blir noen Tyrkia-reise på meg i dag... Vi skal ringe til SAS straks og høre siste nytt, for å vite hva vi har å forholde oss til. Baby skal ringe til Turkish Airlines dersom flyet ikke går (noe det mest sannsynlig ikke gjør). De lar passasjerer få åpen billett eller booke om sin billett gratis. All ros til reiseselskapene som står på for sine passasjerer, og forsikringsselskaper som strekker sine grenser for å hjelpe, NSB som oppretter ekstra tog... Det er mange som fortjener ros for sin håndtering av denne katastofen.

Her er siste nytt:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10000842

3 kommentarer:

  1. Synes så syyykt synd på dere som skulle dra denne uka!!! Hva er oddsen for at en jævla VULKAN skal bryte ut akkurat denne uka? JeeZes!!

    Håper du får dratt så fort som mulig :)

    SvarSlett
  2. Ja, nettopp... Den har jo bare vært stille i 200 år, og så måtte den bryte ut akkurat der... Sier som Yilmaz, det hadde ikke gjort noe om den kom to dager senere, slik at jeg ble stuck i Tyrkia istedet ;) ;) Har bestilt ny tur på mandag, så får vi bare vente og se hva som skjer. Takk snupp :)

    SvarSlett
  3. Er som du sier at det er veldig mange andre som har det mye værre enn oss, men jeg føler akuratt det samme som deg; har det ekstremt tungt! Skulle jo dra i morgen etter å ha savnet gutten min i to måneder :( Hva er sjansen for at noe slikt skjer?!? Arghhh.... Jeg skal krysse alt jeg har på kroppen for at det ordner seg snart! :)

    SvarSlett